فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید و کاهش بی تحرکی، خطر ابتلا به دیابت را در افراد مسن کاهش می دهد

26 فوریه 2021- یک مطالعه ی جدید نشان داد که فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید و کاهش زمان کم تحرکی در طول روز، باعث بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش خطر ابتلای بزرگسالان مسن به دیابت نوع 2 می شود. بر اساس این نتایج، تشویق افراد مسن به کاهش زمان کم تحرکی و افزایش فعالیتهای بدنی متوسط ​​تا شدید برای بهبود متابولیسم گلوکز مهم است.

این مطالعه بخشی از نظرسنجی مبتنی بر جمعیت Oulu1945 است که در سال 2013-2015 توسط گروه پزشکی ورزشی و ورزش دانشگاه اولو و موسسه ی دیکونس انجام شد. این نظرسنجی شامل 660 نفر از متولدین سال 1945 در شهر اولو بود که در زمان نظرسنجی بین 67 تا 69 سال سن داشتند. فعالیت بدنی و زمان کم تحرکی با شتاب سنجی که این افراد بر روی مچ دست خود برای مدت دو هفته بسته بودند، اندازه گیری گردید و متابولیسم گلوکز با استفاده از تست تحمل گلوکز خوراکی مورد بررسی قرار گرفت. افراد بر اساس میزان فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید و زمان کم تحرکی به چهار گروه تقسیم شدند: بی تحرک، کم تحرک ، فعال نشسته، و فعال.

در افراد مسن "فعال" شیوع کمتری از دیابت نوع 2 و پیش دیابت نسبت به افراد مسن "بی تحرک"،- که از هر دو نفر یک نفر دارای اختلال متابولیسم گلوکز بود-، مشاهده شد. غلظت گلوکز و انسولین خون در گروه "فعال" در مقایسه با گروه هایی با فعالیت فیزیکی کمتر، در تمام طول آزمون تحمل گلوکز خوراکی، کمتر بود. تحمل گلوکز و حساسیت عضلانی به انسولین در افراد گروه فعال، نسبت به افراد بی تحرک بهتر بود، که هر دو نشانه ی واضحی از کاهش خطر دیابت است.

دکتر Miia Länsitie، گفت: نظرسنجی های قبلی ارتباط بین فعالیت بدنی افراد مسن و متابولیسم گلوکز را نشان داده اند، اما استفاده از شتاب سنج در مطالعات مربوط به افراد مسن بسیار محدود بوده است. در این مطالعه، ما قادر به تمایز بین فعالیت فیزیکی متوسط ​​تا شدید و محاسبه ی زمان کم تحرکی از طریق شتاب سنج بودیم و مشخصات افراد را بر اساس آن در پروفایل های مختلف فعالیتی ثبت و طبقه بندی کردیم. ما ارتباط بین میزان فعالیت بدنی و متابولیسم گلوکز را تجزیه و تحلیل کردیم، که یک دیدگاه جدید است. با مشخصات فعالیت بدنی، می توانیم ببینیم که از نظر متابولیسم گلوکز، فعالیت بدنی در یک ساعت معین از روز به تنهایی کافی نیست: شما باید در طول روز فعال و با تحرک باشید.

خطر ابتلا به اختلالات متابولیسم گلوکز در سنین بالاتر به طور قابل توجهی افزایش می یابد، بهمین دلیل یافتن راه هایی برای جلوگیری از دیابت در بزرگسالان ضروری است. بر اساس این مطالعه، یک سبک زندگی فعال، از جمله فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید و کاهش زمان کم تحرکی، همچنین باعث بهبود متابولیسم گلوکز در افراد مسن می شود و می تواند نقش مهمی در پیشگیری از دیابت در این افراد داشته باشد.

دکتر Länsitie، گفت: برای افراد مسنی که به بیماری های طولانی مدت مبتلا هستند یا دچار محدودیت های عملکردی و حرکتی می باشند، ممکن است دستیابی به این سطح توصیه شده از فعالیت بدنی غیرممکن باشد، اما این افراد باید هر روز وقت کمتری را به حالت نشسته بگذرانند و وقت بیشتری را صرف فعالیت هایی که در محدوده ی توان آنها است، مانند راه رفتن در حیاط یا باغبانی و آب دادن به گل ها بکنند، همین میزان فعالیت و تحرک به بهبود متابولیسم گلوکز آنها کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-moderate-to-vigorous-physical-diabetes-older-adults.html